Menu Zavřeno
Mýty a fakta o kávě (1)

Mýty a fakta o kávě

V následujícím článku si objasníme několik mýtů o kávě. 

Pití kávy vede ke zvýšenému krevnímu tlaku 

Každodenní přiměřené pití kávy krevní tlak z dlouhodobého hlediska nezvyšuje. Pokud někdo nepije kávu pravidelně, může se mu po vypití kávy mírně zvýšit krevní tlak, ale jen na krátkou dobu. Pravidelným pitím kávy však dochází k toleranci a účinky na krevní tlak mizí.

Káva s mlékem způsobuje nádorové onemocnění

Toto tvrzení není pravdivé a podložené vědeckými důkazy. Jediné účinky, které mléko má, je zpomalení vstřebávání účinných látek včetně kofeinu do krve.

Káva pomáhá vystřízlivět

Káva nemá vliv na metabolismus alkoholu a nedokáže urychlit jeho odbourávání. 

Káva ničí kosti

Káva snižuje vstřebávání vápníku z trávicího traktu a zvyšuje jeho vylučování z těla. Lidský organismus na to reaguje zvýšeným vstřebáváním vápníku, aby zabránil jeho nedostatku. Tato adaptační schopnost se však s věkem snižuje. Proto je důležité dbát na dostatečný příjem vápníku potravou, případně kompenzovat ztrátu vápníku pitím kávy s mlékem. Dobrými zdroji vápníku jsou mák, košťálová zelenina (brokolice, květák, kedluben), mléčné výrobky, sardinky s kostmi, ořechy a olejnatá semena, případně tvrdá pitná voda. 

Během těhotenství a kojení nemůžu pít kávu

Těhotné i kojící ženy by se určitě měly vyhýbat nadměrnému pití kávy, které může nepříznivě ovlivnit plod. Kofein prochází placentou, proto se během těhotenství doporučují max. 2 šálky kávy na den. Většina žen však během těhotenství ztrácí chuť na kávu. Vzhledem k tomu, že kofein přechází i do mateřského mléka, je vhodné pít kávu až po kojení, aby se kofein stihl metabolizovat do dalšího kojení. Kávu je možné nahradit obilninovými variantami např. Melta nebo Caro. 

Pitím zelené kávy rychle zhubnu

Zelená kávu představuje kávu, která ještě neprošla procesem pražení. Káva obsahuje látky, které dokáží zvýšit metabolismus tuků, což může pomoci při hubnutí. Hubnutí by však nemělo být o pití „zázračných“ nápojů, ale o celkové změně životního stylu – ozdravení jídelníčku a zařazení pravidelné pohybové aktivity.